obronca.com.pl

Biznes IT Marketing Finanse

odszkodowania
Finanse

Zaniżone odszkodowania – co można zrobić w takiej sytuacji?

Zaniżanie odszkodowań to nagminna praktyka polskich ubezpieczycieli. Osoby poszkodowane często otrzymują pieniądze, które nie wystarczają na koszty leczenia czy pokrycie naprawy pojazdu. Zaniżone odszkodowania są standardem, jednak poszkodowany może ubiegać się o swoje prawa i zyskać więcej środków.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Kiedy osoba poszkodowana otrzyma decyzję ubezpieczyciela, nie musi jej akceptować. Może bowiem złożyć odwołanie od decyzji, nawet jeśli pochopnie przyjęła pieniądze. Na odwołanie się w przypadku kolizji jest 3 lata od daty zdarzenia, a w przypadku wypadku aż 20 lat. Forma złożenia odwołania/reklamacji może być ustna, pisemna czy elektroniczna – najczęściej pojawiają się dwie ostatnie opcje. Najważniejsze jest napisanie uzasadnienia, w którym wskaże się, iż wypłacone odszkodowanie jest zbyt niskie i nieadekwatne do sytuacji. Mogą to być kosztorysy naprawy pojazdu, czy zestawienie kosztów leczenia i rehabilitacji. Ubezpieczyciel może nie przyjąć odwołania – wówczas poszkodowany ma prawo wnioskować o interwencję lub polubowne załatwienie sporu do Rzecznika Finansowego. Alternatywą jest również postępowanie sądowe, to jednak przeciąga się miesiącami i może wiązać się ze sporymi kosztami.

Sprzedaż odszkodowania

Szkody komunikacyjne można sprzedać – jest to coraz popularniejsze rozwiązanie dla osób, którym ubezpieczyciel zaniżył odszkodowanie. Jest wiele firm, które specjalizują się w odkupowaniu roszczeń odszkodowawczych, co jest zgodne z prawem. Wystarczy przesłać takiej firmie kosztorys naprawy i decyzję ubezpieczyciela. Jeśli specjaliści uznają, że uzyskanie wyższego odszkodowania jest możliwe, to będą zainteresowani odkupieniem szkody. Dzięki temu można otrzymać gotówkę do ręki, bez odwoływania się do ubezpieczyciela czy sporów sądowych. Samo roszczenie zostaje sprzedane, dlatego też osoba poszkodowana w zdarzeniu komunikacyjnym nie może zajmować się sprawą i wymagać żadnej dopłaty od ubezpieczyciela. Nowym wierzycielem agencji ubezpieczeniowej jest bowiem firma, która odkupiła roszczenie do odszkodowania.

Naprawa bezgotówkowa

Dobrym pomysłem jest skorzystanie z bezgotówkowej naprawy pojazdu we współpracującym z ubezpieczycielem warsztacie. Dzięki temu szkoda zostanie naprawiona i ubezpieczyciel pokryje koszty bezpośrednio w warsztacie. Oczywiście taka możliwość dotyczy osób, które nie posiadały tzw. szkody całkowitej – wówczas ubezpieczyciel nie przeprowadzi naprawy, uznając ją za całkowicie nieopłacalną, a wypłacone odszkodowanie może być zaniżone.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *